fredag 5 oktober 2007

Internationella teckenspråksdagen

Den 29 september ordnade döva i hela världen demonstrationer för teckenspråk. För att stödja och kämpa för teckenspråket i världen.
T.ex se till att döva barn får teckenspråk från början, redan när de är små. Det är endast då de får ett bra språk och bra svenska. Det finns forskning om det, bebisar som lär sig teckenspråk får ett större ordförråd och snabbare språkutveckling (läs mer om babytecken).

Jag samlar ihop berättelser, videor osv här från olika platser i världen. Samma demonstration som anordnades i hela världen:

Örebro:
- Demonstration och teckenspråkssånger (video)

Göteborg:
- Rättighet till sitt eget språk (text)

Köpenhamn:
- Demonstration i hällregn (text)
- Lite regn stoppar inte oss! (video)

Århus:
- Erkänn teckenspråk! del 1 (video)
- Erkänn teckenspråk! del 2 (video)

Californien:
- Deaf Awareness Day (video)

Kina:
- Internationella Dövas Dag (video)

Gallaudet-universitetet i Washington:
- Fira teckenspråket! (video)

Ontario, Kanada:
- Internationella dagen för rättighet till teckenspråk (video)

London?
Jag letade efter demonstrationer i London eller någon annanstans i England, men jag kunde inte hitta något. Det verkar som att London/England inte har ordnat någon aktivitet denna dag. Synd. Hoppas de ordnar något nästa år.
Grumpy berättade orsaken för mig: Döva i England har tappat sin motivation till att ordna dövas demonstrationer eller dövaktiviteter pga hörande har tagit över nästan allt där. Mycket tråkigt.


Uppdaterat:

Och här är från Mexico:
¡Día internacional de las personas sordas! (via Lenois Blog)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att du lagt upp länkar till demonstrationen den 29 sept. Tack!

Tecken: glad sa...

Hoppas du har nytta/nöje av länkarna! :-)

Anonym sa...

WOW, jag ska kolla länkarna sen. När jag har tid. Ska vakna, äta frukost, åka på DDF:s länsmöte i Tällberg och berätta om Nepalprojekt. SKa i väg den 29 nov och är hemma 14 december. Fick väldans resfeber i går när jag fixade bildspel! Kram

Anonym sa...

Läser :)