lördag 18 september 2010

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen i Malmö är lite jobbig. De har inget bra kösystem och inga nummerlappar som visar när det är min tur. Hela systemet bygger på att man ska höra.

När jag kommer in till arbetsförmedlingen, står en kvinna (eller en man för den delen) i entrén och skriver ner mitt namn på en lapp och lägger i en hög med andra lappar. Jag får sitta ner och vänta i väntrummet.

En arbetsförmedlare kommer ut ur sitt kontor, går fram till kvinnan i entrén och hämtar en lapp ur högen och ropar upp det namnet på lappen. Jag hör inte när de ropar upp namnet, men jag brukar titta noga på de andra personerna i väntrummet. Om någon av dem reser sig upp och går mot arbetsförmedlaren, så förstår jag att det inte är min tur än.

När ingen reser sig upp och ingen reagerar när arbetsförmedlaren ropar upp namnet, så förstår jag att det är min tur. Ibland reagerar jag för sent, då får jag gå fram till kvinnan i entrén och förklara att jag inte hörde. Som tur är så får jag en ny lapp och visas direkt till någon arbetsförmedlare.

Så har det varit när jag gått till arbetsförmedlaren. Lite jobbigt. Men senaste gången, sade jag direkt att jag inte hör om någon ropar upp mitt namn, då fick jag gå direkt till en arbetsförmedlare. Då slapp jag osäkerheten att gissa om det är min tur eller inte.

Arbetsförmedlingen har gått tillbaka minst 10 år i tiden, tycker jag. De borde vara lite mer modernare med nummerlappar istället! Precis som bankerna och posten har nuförtiden.

Inga kommentarer: