tisdag 19 maj 2009

Recension av filmen "1408"

Ja, nu har jag sett filmen "1408" på dvd. Väldigt spännande film, en riktig rysare och jag fick kalla kårar av den filmen. Skrämmande. Filmen handlar om ett hotellrum (rum nr 1408) där det spökar för fullt med onda andar och onda krafter och allt möjligt.

En man, spökjägaren Mike, åker dit för att undersöka saken. Hotellägaren vägrar ge honom rumsnyckeln, och han får inte gå in i rummet. Det har skett 56 dödsfall i det rummet sen hotellet startades, och ingen överlever mer än en timme i rummet, berättar hotellägaren för spökjägaren. Efter stark övertalning av Mike, går hotellägaren med på att ge honom nyckeln till rum 1408.

Mike går in i rummet, och snart händer det saker som leder till att Mike försöker fly från rummet, men det går inte eftersom han är fast inne i rummet. Filmen är baserad från en bok av Stephen King, och det vet man ju hur bra skräckböcker han skriver. Filmen är lika bra som hans böcker.

Nu är det så att jag faktiskt jobbar på ett hotell. Jag kollar rummen, städar efter gästerna, både innan de checkar in och efter att de checkat ut, servar gästerna osv. Jag kom att tänka på ett rum, nr 19, som vi har här på mitt hotell. Jag kollade rumsuthyrningsstatistiken för rum 19, och den har inte blivit uthyrd på länge. Ingen gäst har bott där sen i ifjol höstas. Undras varför? Alla andra rummen blir uthyrda, men inte just det rummet. Kusligt.

Nu när jag har sett filmen så börjar det bli kusligt att vistas i det rummet. Hmmm.... Undras om man vågar gå in i det rummet? Eller har jag för livlig fantasi? Hi hi...

Nä, nu ska jag inte skrämma upp er, annars kanske ni inte vågar boka rum hos oss! Hi hi


Inga kommentarer: